Wajarkah Anak Kecil Mempelajari Ilmu Pertukangan, Elektrik Elektronik dan Sistem Enjin?

 Bukan hanya konsep belajar melalui bermain je tapi Mama Q3 Homeschool punya target supaya anak2 belajar di luar kotak.

Maksudnya kat Malaysia ni rata2 kalau umur 3-6 tahun kat sekolah memang tak dapat ilmu macam ni kan? kan? Sebelum tu cuba baca Mama Q punya perumpamaan ni kena tak?

 "pokok dalam pasu tu tak boleh hidup subur kalau tak di siram tak dibaja..betul tak? Cuma jangan ikut suka2 nak bagi baja luar biasa yang tak sesuai dengan pokok tu. Mati la pokok tu nanti."

Sama gak la dengan anak2 ni...kita sebagai ibu bapa la kena bantu untuk anak2 untuk meneroka ilmu sebanyak-banyaknya tanpa sekatan selagi ianya tak mengancam keselamatan anak2. Bukan kita yang wajibkan anak2 untuk meneroka sesuatu yang mereka tak suka nak tau. Kita boleh jadi pencadang...biasanya anak2 ni nak tau perkara yang mereka nampak di sekeliling mereka.

Kalau belajar menjahit, memasak semua tu dah tentu la ramai anak2 yang dah biasa buat kan? Tapi kalau ilmu macam ni biasa dikaitkan dengan lelaki. Itu pun bila dah besar sikit baru bagi anak buat dan itu pun kebanyakkannya anak2 yang berani cuba explore sendiri (biasanya anak lelaki). 

Haa tau tak yang aktiviti macam ni jugak lah yang banyak merangsang kemahiran berfikir dan daya kreativiti anak-anak.



Walaupun anak2 Mama Q semua perempuan, tapi dah belajar elektrik elektronik (bukak dan pasang komponen laptop rosak, soldering, asas robotic), mengecat (dah tau kegunaan cat kayu dengan cat simen), asas kerja-kerja pertukangan (projek DIY blok kayu) n baru ni pulak belajar menyimen.



Biar betul, dia orang yang nak belajar ke atau mamanya yang lebih2?

Macam yang Mama Q bagitau tadi la..anak2 ni suka nak tau benda yang mereka nampak dan berlaku sekeliling mereka. Macam my princesses ni, dah memang keturunan yang dah sebati dengan semua aktiviti2 macam ni agaknya. Semua memang menggila bila buat projek2 macam ni. Walaupun Qisya masa awal2 dulu memang tak minat lama2 dia pun terjebak.

Anak2 Mama Q ni berani naik "backhoe" (enjin dihidupkan ye). Bukan setakat naik je tapi Kakak dah belajar untuk gerakkan penyodok mesin tu...cuma belum tahap nak korek lubang la. 


Baru2 ni kita orang ada belajar asas sistem Hidraulik guna "syringe" . Macam nilah contohnya belajar dari eksperimen Sains Fizik (tahap kanak-kanak) kepada praktikal secara live. Sekurang-kurangnya mereka dah nampak sikit gambaran macam mana penyodok tu bergerak.


TAPI ini semua bukanlah untuk dibanggakan, cuma nak bagitau ilmu ni luas dan tanpa batasan umur, dan siapa pun anda. Asalkan kita lakukannya dengan ILMU (jangan main ikut-ikut je..nanti anak pun dapat ILMU yang tak betul) dan mengutamakan keselamatan.

Tapi tak bahaya ke aktiviti macam ni?

Hihi betul...tapi bahaya ada di mana-mana. Haish kemon la kalau awal2 lagi dah fikir bahaya camne ni. Sebab tu kita selaku pengasas dan penasihat perlu menjaga tahap keselamatan tu. Maksudnya duk sebelah bukan sambil ngadap henpon atau sambil potong bawang sedangkan tengah ajar anak gunakan hammer.

Kalau kita tengok kat Montessori punya kaedah belajar pun ada mengajar anak gunakan pisau betul (real knife). Jadi bukan Mama Q memandai2 buat teori baru.


Antara projek yang Mama Q buat dengan anak2 yang nampak agak bahaya dan kurang sesuai ialah "soldering". Sebab tu Mama Q tak bagi semua anak2 gunakan "solder iron" tu. Tapi sekurang2nya dia orang tau kegunaan solder, proses pematerian (soldering) n yang paling penting tau camne terhasil titik2 kecik yang warna silver kat Circuit Board (papan litar) tu. 

Circuit Board ni kalau kita pernah bukak laptop ke radio ke atau permainan elektronik ke mesti ada nampak papan yang kaler hijau pastu ada titik2 silver.

Apa contoh aktiviti elektronik yang senang nak buat ye? Sebab kat rumah takde Komputer/Laptop yang dah rosak?

Ha jangan cuba bagi anak bukak laptop yang elok pulak ye. Tapi kalau ada ilmu pasal Computer Hardware takde masalah.

Tak semestinya kena bukak PC. Kebanyakkannya kat semua rumah ada permainan yang menggunakan bateri kan? Kalau takde pun boleh je bagi anak cuba bukak dan pasang balik jam loceng ke.



Ini contoh anak2 belajar ubah suai kereta permainan kepada enjin bot.
Boleh jugak cuba buat aktiviti macam kat SINI untuk kenalkan anak2 asas elekrtik elektronik 

Cerita panjang lebar ni nak tau apa faedah kalau anak belajar benda camni?

1. Bijak berfikir. 
2. Pemikiran lebih kreatif
3. Menjadi lebih matang.
4. Berani mencuba sesuatu yang baru. 
5. Mudah faham kerana ilmu yang dipelajari bukan sekadar teori.
6. Mampu berdikari
7. Anak2 akan rasa mereka lebih dihargai.

Ini semua sebabnya benda yang anak2 buat ni benda real, bukan sekadar permainan biasa yang hanya boleh berangan je. Ini jugak sebab kita dah bagi mereka kepercayaan untuk lakukan apa yang orang dewasa boleh buat.

Ada sesapa nak tambah lagi tak?

Akhir sekali untuk hari ni, meh layan (kalau nak tengok la) semua gambar2 masa projek buat kraf dengan simen hari tu.

Klik SINI untuk tengok video pendek dia orang menyimen.









Mama Q3 2014. Powered by Blogger.